Sunday, December 16, 2012

a lil bit serious here....

so, mcam mne cuti??? hrap2 korng enjoy dngan spuas mungkin, sbb this is the last long holiday you will be enjoy..haha..coz u know wat?? cube pkir sjenak....lpas ni....korng dpat smbung IPTA/IPTS.....korng akan study ikut sem.....lpas abis sem 1, pegi sem 2 n sterus nye.....dpat ke cuti pnjg 3 bulan cmni??? haha...

so korng better enjoy skang dripda mrungut nnti...mnyesal kmudain xde gune, kn?? =D


so....pesal aku ckap nk serious skit dlam title ni?? well......ni msti la sbb aku x puas hati ngan pndangan masyarakat kite ni...huh....



korng penah dnga x citer psal sorng BF yg romantik mmberi helmet nye kpda GF die sbb diorng akan kmalangan sbb brek motor die rosak?? msti pnah nye...agk famous citer tuh =D


aku xde la suke sngat citer tu...mcam si tupid je....SBB TU JPJ SRUH ORNG YG NAIK MOTO NI PKAI HELEMET~~~  haiya......

sape suh yg BF tu je pkai helmet, GF mcam mne?? klo brek tu br fungsi skali pn...klo eksiden?? x ke mati gak si GF tdi???  nmpak x SI TUPID diee???  hahaha


ok2...bkan tu yg aku mara...aku x kisa pn crita cintan2 ni.....yg aku sdikit pnas hati adalah....

tetibe ade orng comment (kat fb)......

NIAT TIDAK MENGHALALKAN CARA......

erm...kk...bia aku hurai kn ikut ape yg aku tau........
wlapun si BF tdi br niat mnyelamat kan GF die (dngan ape keadaan skali pn) nmun perbuatan die ttap di anggap haram krana mnyentuh si GF yg bukan muhrim bgi nye.......

ok....aku stuju...sikit....BF tu br dosa sbb mnunggang motorsikal br sma awek nye br dua2an (scara automatik nye, br sentuhan tubuh)

tpi tang die ckap niat tidak mnghalalkan cara tu nape lak??? cntoh aku bgi situasi lein...


seorng guru prempuan yg mngajar skola lelaki.....suara seorng prempuan juga mrupakan aurat yg ptut di pelihara dripda yg bukan muhrim bgi nye.....abis die nk mngajar cmne?? niat nye adalah mngajar, mnyebarkan ilmu.....jdi, adakah haram bgi ckgu tr sebut mngajar anak2 murid nye??


contoh lein....doktor....seorng doktor lelaki, pakar sakit puan atau ape2 sakit skali pn....tibe2 psakit nye prempuan..niat beliau adalah mnyelamat kan nyawa psakit nye, itu tr msuk la tugas die atau kte lein amanah die.....dosa ke bgi die mnyentuh prempuan yg bukan muhrim bgi nye demi mnyelamat kan nyawa??


so? nmpak tu?? ok...mngkin korng akn ckap, itu tugas diorng, amanah diorng, dikecuali kan.....mcam mne klo luar bidang keje kite?? insiden yg brlaku dngan tibe2???


oleh krane dh tngah mlam ni, smangat aku pn dh x mmbara mcam tdi..hahaha

aku ni bkan la ahli kitab, mahupun ahli agama..mlah skola agama aku pn fail (bhasa arab je...)

aku hnye mmberi pndapat....Allah beri kite akal fkiran untuk ber fikir....jdi jgan la berhenti br fikir wlaupun se saat skali pun.....


oo...and...pndapat aku yg ter akhir......aku x rase 'niat tidak mnghalalkan cara' tu fakta yg btul (pndapat aku la)

sbb...niat kite la yg pling pnting...solat kne niat..amik wuduk kne niat..puasa kne niat..haji kne niat...blaja kne niat..keje kne niat...ape2 sklali pn kne la dngan niat....mlah klo kite TER paksa mmegang orng bkan muhrim, msti la dngan NIAT yg btul...bkan ikut hawa nafsu smate2.....



so..dats all ceramah kli ni....

CAO~~
assalamaualaikum...

No comments:

Post a Comment